Direktlänk till inlägg 22 april 2009

Aj som in i helvete....

Av ♥Josefine♥ - 22 april 2009 18:15

För 4½ år sedan opererade jag bort min gallblåsa, eftersom jag hade 9 kraftiga anfall i genomsnitt på 8 månader, anfallen höll i sig från 5 till 12 timmar. 2 ggr fick jag åka in akut för att få en morfinspruta. Annars hade jag starka preparat hemma tex spasmofen. Jag hade 72 stenar i min gallblåsa....!!

Igårkväll satt jag som vanligt vid datorn, mannen kollade på Liverpool matchen, klockan var runt 22-tiden. Jag tyckte att det började göra ont i höger sida av min mage och sen sticker det till uppe i axeln....va fan, tänker jag då.  Rättar till mig men det hjälper inte, så jag ställer mig upp....men det kan jag inte för då har smärtan tilltagit så mycket. Jag tänker att det kanske går över om jag lägger mig en stund på sidan....men det gör det inte, smärtan tilltar mer och jag säger till S att nu gör det jätteont, blir svettig och börjar skaka....

Smärtan är så otroligt jobbig att det finns liksom ingen ställning som man kan sitta i som gör att det blir bättre. Det gör ont ute i sidan (där gallblåsan har suttit) och sen känns det som om man sticker en kniv i axeln och vrider om + att magen "sväller", jag har hög smärtgräns, men med ett gallstensanfall....där går min gräns.

S säger till mig att ta en alvedon, men jag vet att den inte kommer att hjälpa, men att det var värt ett försök, klockan var då 23.40, sa till S att om inte detta hjälper så måste vi åka in....

Satte mig i soffan med täcket och försökte inta den bekvämaste sittställningen det gick....klockan gick, den blev 01.30, ändrade ställning och då gjorde det inte så ont längre....kände mig gaaaanska trött så jag somnade.

När jag hade blivit opererad så sa läkaren att man kunde fortfarande ha problem med viss mat och att det då kunde vara stenar/grus i gallgångarna.

Men att det är inte jättevanligt....tyvärr så är jag tydligen en av de personer som just har problem med gallgångarna.

Det som man ska akta sig för speciellt är ägg, lök och äpple. Och det mesta som det är socker i....

Nåt gott ska det ju komma från detta och det är ju att jag kommer att få det lätt att gå ner i vikt, för det 1a: problem med 2 visdomständer....ajaj,

för det 2a: problem med gallgångarna=inget socker=inget godis=bra bantning....

Så vem vet, jag kanske har gått ner en jäkla massa till sommaren!!!!

 (inte mina gallstenar)

 
 
ams

ams

22 april 2009 19:54

Du måste vara rädd om dig... ha alltid "meducin" hemma...för alla tillfällen... om det så är plåster på skrapsår eller "morfin" till något allvarligare....................
Puss och kram/ älskar er.../Mamma

http://www.ams.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

22 april 2009 21:12

Läste precis om den hemska som hände din lilla bebis :(
Jag beklagar verkligen! Fan vad hemskt..

Fick lite tårar när jag läste det. Vilken jävla mardröm :S
Hoppas att allt är bra nu, men sorgen kommer man ju alltid att leva med

http://LindaDelicious.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Louize

22 april 2009 23:12

Hej gumman.. Hoppas allt är bra med hela familjen:) ser att du har rättså bra koll på det här med gallblåsan ;) tänkte höra med dig om en sak. för typ siosådär 3 mån sen fick jag jätte ont i min mage på höger sida( kändes som världens håll som inte ville ge med sig , ringde då till sjukvårdsupplysningen och de sa att det lät som gallan. Men efter nån dag gick det väck. Men sen kom samma smärta tillbaka förra veckan , men det gick över på några timmar. Tror du att det kan vara gallblåsan? Kan man kolla upp det nämre , eller det e bara o vänta tills nästa "angrepp" ?
Ta hand om dig och hälsa din fina familj, så ses vi snart:)

Kramar

 
Josefine

Josefine

23 april 2009 08:37

Hejsan Louize!!
Ja det kan ju vara ett anfall, hade jag varit som du så hade jag kollat upp det innan anfallen blir värre....
Mitt1a anfall varade bara i 20 min, men det gjorde så ont dessa få min. Jag hade 2 anfall till innan jag "vågade" ta mig till läkaren, kom in akut. Dom anfallen höll i sig ca 9 timmar. Ett riktigt gallstensanfall känns i höger sida ungefär där levern sitter (gallblåsan sitter fast i den) i mellangärdet (går inte att ta långa djupa andetag) högra axeln svader/sticker det i, man mår illa, och kan bli yr av smärtan....alla dessa symptom hade jag innan jag opererade bort min gallblåsa.
Gallbesvär kan komma eller bli värre efter en graviditet.
Det du kan göra först om du inte vill till läkare, kan hända att han säger att du ska undvika dessa saker först:
*Äpple
*Lök
*Ägg
*Stekt mat, fet mat och socker produkter.
Men som sagt om du nu har haft det 2 ggr så hade jag ringt min läkare, dom gör antagligen ett UL på din gallblåsa, och kan då se om du har stenar eller grus, kanske både och.
Ett riktigt gallstensanfall vill du inte vänta på att få....
Många kramar till dig och din fina pojke :-)
/Josefine

http://ericeliasemma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Louize

23 april 2009 18:19

Tack sötis , på måndag ringer jag läkaren:)
lika bra. kram på dig

 
Johanna

Johanna

25 april 2009 23:34

Åhh hoppas du mår bättre, men det gör du nog för inlägget är ju skrivet för ngn dag sen!
Ta hand om dig..
Kram

http://bajbiii.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ♥Josefine♥ - 4 maj 2009 12:05

Har nu skaffat en annan blogg, då jag fortfarande vill blogga....men vill lägga ut andra blider och skriva andra saker, som tex vad jag tänker på och vad vi gör mm.... Ni som vill ha lösen, skriv på msn (ni som har min msn såklart :-)) Ni andra som o...

Av ♥Josefine♥ - 4 maj 2009 10:45

Tjillevippen....nyss hemkommen från eko, blev inte så mycket men det är kul att kolla vad man kan köpa till sommaren. Men växter blev det, fotbollar, sittdyna och en borste....lampa och varsin cola till mig och lilleman. Det blev 2 st salixträd, murg...

Av ♥Josefine♥ - 4 maj 2009 08:06

Jaha, måndagmorron idag då ja....tror bara att det blir en runda till solhaga eller växthuset idag....blir så jäkla dyrt när man åker till eko....hmmmm. Kör kanske inom maxi, såg att dom sålde pepsi max för 49 kr för 6 st 1½ liters, ganska billigt ju...

Av ♥Josefine♥ - 3 maj 2009 15:02

Idag har vi/jag gjort en jäkla massa saker....känns det som i alla fall.... Vaknade i morse, åt frukost, mannen sa att han skulle kolla på panelen som ska vara på utsidan av altanen, men eftersom vi inte tycker att det blev ett sntggt slut på kanten ...

Av ♥Josefine♥ - 3 maj 2009 11:28

LILLEMAN LIGGER OCH VILAR TILLS NÄSTA MATCH STARTAR....LÅÅÅÅNG VÄNTAN TYCKTE HAN....                 ...

Presentation

mamma till 3 underbara barn

Omröstning

Hur ofta gråter du????
 Varje dag.
 Varannan dag.
 2 ggr/vecka
 Någon gång i månaden.
 Kanske det händer nångong i halvåret.
 Max 2 ggr/år
 Gråter bara om det hänt nåt just i det tillfället.
 Gråter aldrig.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards